Mýtné v ČR: Kompletní průvodce pro řidiče kamionů a autobusů

Myto Cz

Systém elektronického mýtného v České republice

Elektronický mýtný systém v České republice byl zaveden v roce 2007 a představuje moderní způsob zpoplatnění užívání vybraných pozemních komunikací pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Systém je založen na mikrovlnné technologii a využívá palubních jednotek premid, které jsou povinné pro všechna vozidla podléhající mýtnému. Tato technologie umožňuje efektivní výběr mýtného bez nutnosti zastavování vozidel.

Provozovatelem systému elektronického mýtného je Ředitelství silnic a dálnic ČR, přičemž technické řešení zajišťuje společnost CzechToll. Mýtné se vztahuje na dálnice, rychlostní silnice a vybrané silnice první třídy v celkové délce přesahující 2 300 kilometrů. Výše mýtného se odvíjí od několika faktorů, především od emisní třídy vozidla, počtu náprav, hmotnosti vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněných komunikacích.

Řidiči musí před vjezdem na zpoplatněné komunikace zajistit správnou instalaci a aktivaci palubní jednotky premid. Tuto jednotku lze získat na kontaktních místech rozmístěných po celé České republice, zejména na čerpacích stanicích a hraničních přechodech. Pro získání jednotky je nutné složit kauci ve výši 2468 Kč a předložit potřebné doklady o vozidle. Systém umožňuje dva způsoby platby - předplacený režim (pre-pay) nebo následné placení (post-pay).

Kontrola dodržování mýtné povinnosti je zajištěna prostřednictvím pevných a mobilních kontrolních bran, které jsou vybaveny detekčními zařízeními. Ty automaticky identifikují projíždějící vozidla a ověřují správnost úhrady mýtného. Za porušení povinnosti platit mýtné hrozí vysoké pokuty, které mohou dosáhnout až 100 000 Kč.

V průběhu let došlo k několika významným modernizacím systému. Nejzásadnější změnou byl přechod na nový satelitní systém výběru mýtného v roce 2020, který přinesl řadu technologických vylepšení a rozšíření zpoplatněných úseků. Současný systém je plně kompatibilní s evropskou službou elektronického mýtného (EETS) a umožňuje tak využívání jednotek různých poskytovatelů evropských mýtných služeb.

Pro dopravce je k dispozici zákaznický portál, kde mohou sledovat své transakce, spravovat vozový park a stahovat elektronické doklady. Důležitou součástí systému je také nepřetržitá zákaznická podpora dostupná v několika jazycích, která řeší případné technické problémy a poskytuje informace o mýtném systému. Provozovatelé vozidel mohou využívat také mobilní aplikaci, která jim umožňuje sledovat aktuální stav účtu a poskytuje informace o zpoplatněných úsecích.

Výnosy z elektronického mýtného jsou významným zdrojem financování údržby a rozvoje dopravní infrastruktury v České republice. Ročně se takto vyberou miliardy korun, které jsou investovány zpět do silniční sítě. Systém také přispívá k spravedlivějšímu rozdělení nákladů na údržbu komunikací mezi jejich uživatele podle skutečného využití.

Zpoplatněné úseky dálnic a silnic

V České republice je systém zpoplatnění dálnic a silnic rozdělen na dva základní režimy. Pro vozidla do 3,5 tuny je určen dálniční kupón, zatímco vozidla nad 3,5 tuny podléhají elektronickému mýtnému systému. Elektronické mýtné se vztahuje na všechny dálnice a vybrané silnice první třídy, přičemž jeho výše se odvíjí od několika faktorů, jako jsou emisní třída vozidla, počet náprav a doba jízdy.

Mezi hlavní zpoplatněné úseky patří dálnice D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D46, D48, D52 a D56. Tyto komunikace tvoří páteřní síť české dálniční infrastruktury a jsou zpoplatněny v celé své délce. Kromě dálnic jsou do systému elektronického mýtného zahrnuty také vybrané úseky silnic první třídy, zejména ty, které slouží jako významné dopravní tepny nebo alternativní trasy k dálnicím.

Systém elektronického mýtného využívá moderní satelitní technologii, která nahradila původní mikrovlnný systém. Palubní jednotka OBU (On-Board Unit) je povinná pro všechna vozidla podléhající mýtnému a musí být správně nainstalována a aktivována. Tato jednotka komunikuje se satelitním systémem a automaticky zaznamenává průjezdy mýtnými úseky.

Důležitou součástí systému jsou také kontrolní brány a mobilní kontrolní jednotky, které ověřují správnost placení mýtného. Za nesprávné používání systému nebo neplacení mýtného hrozí vysoké pokuty. Sazby mýtného se liší podle denní doby, přičemž v pátek od 15:00 do 20:00 hodin platí zvýšené sazby. Tento časový režim byl zaveden s cílem regulovat nákladní dopravu v době zvýšené intenzity osobní dopravy.

Pro zahraniční dopravce je k dispozici síť kontaktních a distribučních míst, kde si mohou vyřídit veškeré náležitosti spojené s mýtným systémem. Tato místa jsou strategicky rozmístěna především v příhraničních oblastech a na hlavních dopravních tazích. Platbu mýtného lze realizovat několika způsoby - předplaceným kreditem, následným placením prostřednictvím tankovacích karet nebo bankovním převodem.

Správu mýtného systému zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic ČR ve spolupráci s provozovatelem systému. Výnosy z mýtného jsou významným zdrojem financování údržby a rozvoje dopravní infrastruktury. V posledních letech dochází k postupnému rozšiřování sítě zpoplatněných komunikací, což souvisí s výstavbou nových dálničních úseků a modernizací stávající silniční sítě. Systém je průběžně modernizován a optimalizován tak, aby odpovídal současným technologickým možnostem a požadavkům na efektivní výběr mýtného.

myto cz

Sazby mýtného podle typu vozidla

Sazby mýtného v České republice se odvíjí od několika klíčových faktorů, přičemž nejdůležitějším kritériem je emisní třída vozidla a počet náprav. Pro nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny jsou stanoveny rozdílné sazby podle toho, zda se jedná o vozidla emisní třídy EURO 6, EURO 5, EURO 4 nebo nižší emisní třídy. Vozidla s nejnižšími emisními třídami platí nejvyšší sazby mýtného, což má motivovat dopravce k používání ekologičtějších vozidel.

Základní sazby se dále člení podle počtu náprav vozidla nebo jízdní soupravy. Nejnižší sazby jsou stanoveny pro vozidla se dvěma nápravami, přičemž s každou další nápravou se sazba zvyšuje. Toto rozdělení reflektuje skutečnost, že těžší vozidla s více nápravami způsobují větší opotřebení silniční infrastruktury. V pátek odpoledne mezi 15:00 a 20:00 hodinou platí na vybraných úsecích dálnic a rychlostních silnic zvýšené sazby mýtného.

Systém elektronického mýtného rozlišuje také mezi dálnicemi a silnicemi první třídy, přičemž sazby na dálnicích jsou obecně vyšší. Toto cenové rozlišení má své opodstatnění v nákladech na výstavbu a údržbu jednotlivých typů komunikací. Pro autobusy platí zvláštní, snížené sazby mýtného, což má podporovat hromadnou přepravu osob jako ekologičtější alternativu k individuální automobilové dopravě.

Dopravci musí při registraci do systému elektronického mýtného doložit všechny potřebné dokumenty prokazující emisní třídu jejich vozidel. Na základě těchto dokumentů je jim přiřazena odpovídající sazba mýtného. V případě nedoložení emisní třídy je vozidlu automaticky přiřazena nejvyšší možná sazba. Změny v sazbách mýtného jsou obvykle oznamovány s dostatečným předstihem, aby se na ně mohli dopravci připravit.

Pro výpočet konkrétní výše mýtného za jízdu je rozhodující nejen sazba odpovídající danému vozidlu, ale také skutečně ujetá vzdálenost po zpoplatněných komunikacích. Ta je měřena pomocí palubní jednotky, která komunikuje s mýtnými branami rozmístěnými podél zpoplatněných úseků. Systém je nastaven tak, aby účtování mýtného probíhalo spravedlivě a transparentně podle skutečného využití silniční infrastruktury.

Dopravci mají možnost sledovat své mýtné transakce prostřednictvím webového portálu, kde najdou detailní přehled o všech jízdách a účtovaných částkách. Pravidelní uživatelé systému mohou využít různých způsobů platby, včetně předplacení mýtného nebo následného placení na základě faktury. Tato flexibilita v platebních metodách umožňuje dopravcům optimalizovat své cash flow a efektivně plánovat náklady na přepravu.

Palubní jednotka premid a její instalace

Pro úspěšné využívání mýtného systému v České republice je nezbytná palubní jednotka premid, která slouží k evidenci průjezdů mýtnými úseky. Tato elektronická jednotka musí být správně nainstalována ve vozidle a řádně zaregistrována v systému. Palubní jednotka se umisťuje na čelní sklo vozidla, přičemž její instalace vyžaduje dodržení několika důležitých pravidel.

Před samotnou instalací je nutné důkladně očistit místo na čelním skle, kam bude jednotka umístěna. Jednotka se instaluje na vnitřní stranu čelního skla v místě, kde nebrání výhledu řidiče a kde nejsou kovové vrstvy či vytápění skla. Optimální umístění je ve střední až horní části čelního skla, přibližně na úrovni zpětného zrcátka. Jednotka musí být připevněna pomocí dodaných samolepicích pásek, které zajišťují její stabilní polohu.

Pro správnou funkci je zásadní, aby byla jednotka umístěna vodorovně a nebyla nakloněná. Před jejím definitivním přilepením je vhodné vyzkoušet různé pozice a ověřit, že v daném místě funguje správně. Jednotka nesmí být ničím zakrytá a musí mít přímý výhled na oblohu pro správný příjem GPS signálu. Po instalaci je třeba počkat několik minut, než lepicí pásky pevně přilnou k povrchu skla.

Důležitým aspektem je také správné nastavení počtu náprav vozidla v jednotce, které musí odpovídat skutečnému stavu. Toto nastavení ovlivňuje výši mýtného poplatku a jeho nesprávné zadání může vést k pokutám. Řidič musí být schopen kdykoliv upravit počet náprav podle aktuální konfigurace vozidla nebo soupravy.

Palubní jednotka premid je napájena vlastní baterií, která má životnost několik let. Jednotka vydává zvukové signály, které informují řidiče o jejím stavu a průjezdu mýtnou bránou. Jeden krátký tón znamená správnou funkci, zatímco opakované pípání může signalizovat problém, který je třeba řešit.

myto cz

V případě poruchy nebo poškození jednotky je nutné navštívit některé z kontaktních nebo distribučních míst systému premid. Výměna vadné jednotky je možná pouze na základě předložení dokladu o její registraci a uhrazení případné kauce. Při prodeji vozidla nebo ukončení jeho provozu v České republice je nutné jednotku vrátit a získat zpět složenou kauci.

Řidiči musí pravidelně kontrolovat stav jednotky a její správnou funkci. To zahrnuje kontrolu čistoty, pevného uchycení a funkčnosti signalizace. Jakékoliv nestandardní chování jednotky je třeba neprodleně řešit, aby se předešlo případným pokutám za nesprávné placení mýtného. Systém premid je navržen tak, aby byl uživatelsky přívětivý, ale vyžaduje zodpovědný přístup ze strany provozovatelů vozidel.

Způsoby platby mýtného pro dopravce

V České republice mají dopravci několik možností, jak uhradit mýtné za využívání zpoplatněných komunikací. Základním předpokladem pro platbu mýtného je pořízení palubní jednotky OBU (On-Board Unit), která musí být správně nainstalována ve vozidle. Tuto jednotku lze získat na kontaktních místech po celé republice nebo u smluvních partnerů.

Nejběžnějším způsobem úhrady mýtného je platba prostřednictvím tankovacích karet, které jsou mezi dopravci velmi oblíbené. Systém akceptuje karty významných společností jako DKV, Shell, Eurowag, UTA nebo AS24. Výhodou tohoto způsobu je možnost dodatečné platby a přehledné měsíční vyúčtování všech transakcí. Dopravci tak mají lepší kontrolu nad svými výdaji a mohou efektivněji plánovat své finanční toky.

Další možností je předplacení mýtného v režimu pre-pay. Při této variantě dopravce vloží na účet palubní jednotky určitou částku předem. Z tohoto kreditu se pak automaticky odečítají jednotlivé mýtné transakce. Je důležité sledovat stav kreditu a včas jej dobíjet, aby nedošlo k jeho vyčerpání během jízdy. Dobití lze provést na kontaktních místech, prostřednictvím internetového portálu nebo pomocí platební karty.

Pro větší dopravní společnosti je k dispozici také režim post-pay, který umožňuje platbu mýtného na základě faktury. Tento způsob však vyžaduje složení kauce nebo bankovní záruky. Výše kauce se odvíjí od předpokládaného měsíčního objemu mýtného. Faktury jsou vystavovány zpětně za kalendářní měsíc a dopravce má stanovenu lhůtu pro jejich úhradu.

V případě jednorázových průjezdů Českou republikou mohou zahraniční dopravci využít možnost složení vratné kauce za palubní jednotku. Tato kauce je vrácena při odevzdání nepoškozené jednotky na výjezdovém kontaktním místě. Systém také nabízí možnost propojení s evropskou službou EETS (European Electronic Toll Service), která umožňuje používání jednoho zařízení pro platbu mýtného ve více evropských zemích.

Pro usnadnění správy mýtného mohou dopravci využívat webový portál Mytocz, kde mají přístup ke svému účtu, mohou sledovat historii transakcí, stahovat elektronické faktury nebo měnit registrační údaje. Portál také poskytuje aktuální informace o zpoplatněných úsecích, sazbách mýtného a případných změnách v systému. V případě technických problémů nebo dotazů je k dispozici non-stop zákaznická linka v několika jazycích, která poskytuje podporu řidičům i dopravcům.

Každá cesta má svou cenu, ale jen ta správně zpoplatněná vede k lepším silnicím a spokojeným řidičům

Radmila Procházková

Mýtné brány a kontrolní systém

Mýtný systém v České republice využívá sofistikovanou síť mýtných bran a kontrolních zařízení, které jsou rozmístěny na zpoplatněných úsecích dálnic a silnic první třídy. Mýtné brány jsou vybaveny moderními detekčními systémy, které dokáží identifikovat projíždějící vozidla a komunikovat s palubními jednotkami. Každá mýtná brána je osazena několika anténami, které zajišťují spolehlivou komunikaci s palubními jednotkami ve všech jízdních pruzích.

Kontrolní systém je tvořen kombinací pevných a mobilních kontrolních zařízení. Pevné kontrolní brány jsou vybaveny kamerovými systémy s vysokým rozlišením, které dokáží zachytit registrační značku vozidla, jeho rozměry a počet náprav. Tyto údaje jsou následně porovnávány s informacemi z palubní jednotky a databáze registrovaných vozidel. Mobilní kontrolní jednotky jsou využívány celníky a dalšími oprávněnými osobami k namátkovým kontrolám na silnicích.

Celý systém je propojen s centrálním informačním systémem, který zpracovává veškeré údaje v reálném čase. To umožňuje okamžitou detekci případných nesrovnalostí nebo pokusů o obcházení mýtného systému. V případě zjištění porušení pravidel jsou automaticky generována upozornění pro kontrolní orgány, které mohou neprodleně zasáhnout.

Mýtné brány jsou strategicky rozmístěny tak, aby pokryly všechny klíčové úseky zpoplatněných komunikací. Jejich konstrukce je navržena s ohledem na minimální vizuální dopad na okolní krajinu a maximální odolnost vůči povětrnostním vlivům. Každá brána je vybavena záložními systémy napájení a datové komunikace, což zajišťuje nepřetržitý provoz i v případě výpadku primárních systémů.

myto cz

Kontrolní systém také zahrnuje specializované mobilní jednotky, které jsou vybaveny přenosnými čtečkami palubních jednotek a mohou provádět kontroly i na místech, kde nejsou instalovány pevné kontrolní brány. Tyto mobilní jednotky jsou důležitým doplňkem pevných kontrolních bodů a významně přispívají k efektivitě celého systému výběru mýtného.

Údržba a pravidelná kalibrace všech součástí systému je prováděna podle přísného harmonogramu, aby byla zajištěna maximální přesnost měření a spolehlivost celého systému. Technické týmy provádějí pravidelné kontroly funkčnosti všech komponent, včetně komunikačních systémů, kamer a detekčních zařízení. V případě zjištění jakýchkoliv anomálií jsou okamžitě přijata nápravná opatření.

Systém je také připraven na budoucí rozšíření a modernizaci. Technologická infrastruktura umožňuje implementaci nových funkcí a vylepšení, jako je například automatická detekce přetížených vozidel nebo integrace s dalšími dopravními systémy. Tato flexibilita zajišťuje, že systém bude schopen reagovat na měnící se požadavky dopravy a legislativy i v budoucnosti.

Sankce za neuhrazení nebo porušení pravidel

V České republice existuje přísný systém sankcí za porušení pravidel týkajících se mýtného systému. Řidiči, kteří neuhradí mýtné nebo poruší stanovená pravidla, musí počítat s významnými finančními postihy. Za jízdu bez platné palubní jednotky nebo s nesprávně nastaveným počtem náprav hrozí pokuta až do výše 100 000 Kč. Tato částka může být uložena v správním řízení, přičemž na místě může být udělena bloková pokuta do výše 5 000 Kč.

Závažným přestupkem je také manipulace s palubní jednotkou nebo její úmyslné poškození. V takovém případě může být sankce ještě přísnější a může dosáhnout až 500 000 Kč. Zvláště přísně je posuzováno používání různých rušiček nebo zařízení, která mají za cíl obejít mýtný systém. Takové jednání je považováno za závažné porušení zákona a může vést nejen k vysokým pokutám, ale v některých případech i k trestnímu stíhání.

Dopravci musí věnovat zvláštní pozornost správnému nastavení palubní jednotky. Nesprávné uvedení emisní třídy vozidla nebo počtu náprav je sankcionováno pokutou až 100 000 Kč. Stejně tak je postihováno nezastavení vozidla na výzvu kontrolního orgánu nebo neumožnění kontroly. Systém kontrol je v České republice velmi propracovaný a zahrnuje jak stacionární kontrolní brány, tak mobilní hlídky Celní správy.

V případě zjištění nedoplatku mýtného je řidič povinen doplatit dlužnou částku. Kromě toho mu může být vyměřeno penále, které činí 0,1 % z dlužné částky za každý den prodlení. Pokud není nedoplatek uhrazen ani po výzvě, může být vozidlo zadrženo až do uhrazení dlužné částky. Náklady na odtah a případné parkování vozidla jdou přitom na účet provozovatele.

Zvláštní kategorií jsou případy, kdy řidič vjede na zpoplatněnou komunikaci omylem nebo v důsledku objížďky. I v těchto případech je však povinen mít funkční palubní jednotku a uhradit mýtné. Neznalost povinnosti platit mýtné není považována za polehčující okolnost a sankce jsou udělovány v plné výši. Systém však umožňuje v odůvodněných případech podat žádost o prominutí sankce, kterou posuzuje příslušný správní orgán.

Pro zahraniční dopravce platí stejná pravidla jako pro tuzemské, přičemž vymáhání pokut je zajištěno mezinárodními dohodami. V případě nezaplacení pokuty může být vozidlu zakázán vjezd na území České republiky, dokud není pohledávka uhrazena. Tento systém sankcí má především preventivní charakter a má zajistit dodržování pravidel mýtného systému všemi uživateli zpoplatněných komunikací.

Výjimky a osvobození od placení mýta

V České republice existuje několik kategorií vozidel, která jsou osvobozena od povinnosti platit mýtné na zpoplatněných komunikacích. Mezi základní výjimky patří vozidla integrovaného záchranného systému, tedy zejména hasičské záchranné sbory, zdravotnická záchranná služba a policie. Tato vozidla musí být vybavena výstražným světelným zařízením modré barvy a být řádně označena.

Další významnou skupinou jsou vozidla ozbrojených sil České republiky a NATO, včetně civilních vozidel je doprovázejících. Tato výjimka se vztahuje také na vozidla armád států, které jsou členy Partnerství pro mír. Osvobozena jsou rovněž vozidla celní správy, která jsou vybavena výstražným světelným zařízením modré barvy.

Speciální kategorii tvoří vozidla správce zpoplatněné pozemní komunikace a vozidla používaná k údržbě dálnic a silnic první třídy. Tato vozidla musí být označena způsobem, který stanoví prováděcí právní předpis. Do této kategorie spadají také vozidla provádějící zimní údržbu komunikací a vozidla zajišťující běžnou údržbu, jako jsou opravy povrchu vozovky či údržba dopravního značení.

Významnou výjimku představují vozidla přepravující těžce zdravotně postižené osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP nebo ZTP/P. Tato výjimka však platí pouze pro vozidla, jejichž provozovatelem je držitel průkazu nebo osoba jemu blízká. Pro uplatnění této výjimky je nutné vozidlo předem zaregistrovat v systému elektronického mýtného a doložit příslušné dokumenty.

myto cz

V případě mimořádných situací mohou být od placení mýtného osvobozena i další vozidla, a to na základě rozhodnutí Ministerstva dopravy České republiky. Toto se týká například vozidel poskytujících humanitární pomoc nebo vozidel nasazených při řešení krizových situací a živelních pohrom.

Pro všechna osvobozená vozidla platí povinnost být vybavena palubní jednotkou, i když za její užívání neplatí. Tato jednotka musí být řádně nainstalována a aktivována, aby bylo možné sledovat průjezd vozidla po zpoplatněných komunikacích. Výjimku z této povinnosti mají pouze některá vozidla integrovaného záchranného systému a ozbrojených sil.

Provozovatelé osvobozených vozidel musí dbát na to, aby splňovali všechny podmínky pro osvobození od mýtného. V případě změny okolností, které vedly k osvobození od placení mýtného, jsou povinni tuto skutečnost neprodleně oznámit provozovateli systému elektronického mýtného. Nedodržení těchto povinností může vést k dodatečnému vyměření mýtného a případným sankcím.

Registrace do systému elektronického mýtného

Pro využívání zpoplatněných komunikací v České republice je nezbytné provést registraci do systému elektronického mýtného. Tento proces lze uskutečnit několika způsoby, přičemž nejčastější je registrace na kontaktních místech nebo prostřednictvím internetového portálu mytocz. Při registraci je nutné předložit potřebné doklady, zejména technický průkaz vozidla a doklad totožnosti odpovědné osoby nebo oprávněného zástupce dopravce.

Během registračního procesu je třeba uvést přesné údaje o vozidle, včetně registrační značky, země registrace, emisní třídy a počtu náprav. Systém následně přidělí vozidlu příslušnou sazbu mýtného podle těchto parametrů. Po úspěšné registraci obdrží dopravce palubní jednotku OBU (On-Board Unit), která musí být správně nainstalována ve vozidle a aktivována před prvním vjezdem na zpoplatněnou komunikaci.

Důležitou součástí registrace je také volba platebního režimu. Dopravce si může vybrat mezi režimem pre-pay (předplacené mýtné) nebo post-pay (následné placení). V případě pre-pay režimu je nutné složit počáteční kauci a dobít kredit před využitím zpoplatněných komunikací. Post-pay režim je dostupný především pro větší dopravní společnosti a vyžaduje uzavření speciální smlouvy a poskytnutí bankovní záruky.

Pro zahraniční dopravce je k dispozici vícejazyčná podpora při registraci, včetně anglického, německého, polského a ruského jazyka. Registrační proces lze provést i prostřednictvím zmocněného zástupce, který musí předložit ověřenou plnou moc. V případě změny údajů o vozidle nebo dopravci je nutné tyto změny neprodleně nahlásit provozovateli mýtného systému.

Platnost registrace je vázána na správnost uvedených údajů a dodržování podmínek provozovatele mýtného systému. V případě porušení těchto podmínek může být registrace pozastavena nebo zrušena. Systém také umožňuje dočasné přerušení registrace, například při dlouhodobém odstavení vozidla nebo jeho prodeji.

Pro usnadnění celého procesu provozovatel mýtného systému poskytuje non-stop zákaznickou podporu, která je k dispozici na bezplatné telefonní lince. Operátoři pomohou řešit případné technické problémy s registrací nebo fungováním palubní jednotky. V případě složitějších situací je možné využít služeb specializovaných kontaktních míst, kde jsou k dispozici vyškolení pracovníci.

Registrovaní uživatelé mají přístup do webového portálu, kde mohou sledovat historii jízd, kontrolovat stav kreditu, generovat přehledy o mýtném a spravovat své účty. Tento portál také umožňuje elektronickou komunikaci s provozovatelem systému a poskytuje aktuální informace o změnách v mýtném systému nebo plánovaných odstávkách.

Kontaktní místa a zákaznická podpora

Pro řešení veškerých záležitostí souvisejících s mýtným systémem v České republice je k dispozici rozsáhlá síť kontaktních míst a profesionální zákaznická podpora. Hlavní zákaznické centrum se nachází na adrese Na Pankráci 56, Praha 4, kde mohou dopravci vyřešit veškeré záležitosti spojené s mýtným systémem osobně. Toto centrum je otevřeno každý pracovní den od 6:00 do 22:00 hodin a o víkendech od 8:00 do 16:00 hodin.

Kromě hlavního zákaznického centra jsou po celé České republice strategicky rozmístěna kontaktní a distribuční místa, která se nacházejí především na důležitých dopravních tazích a hraničních přechodech. Tato místa poskytují komplexní služby včetně registrace do mýtného systému, vydávání a výměny palubních jednotek, řešení reklamací a poskytování informací o mýtném systému v několika světových jazycích.

Zákaznická podpora je dostupná nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu prostřednictvím bezplatné telefonní linky 800 698 629 pro volání z České republiky. Pro mezinárodní volání je k dispozici linka +420 272 698 629. Operátoři zákaznické podpory hovoří česky, anglicky, německy a rusky, což zajišťuje efektivní komunikaci s domácími i zahraničními dopravci.

V případě technických problémů s palubní jednotkou mohou řidiči využít služeb mobilních kontrolních týmů, které jsou schopny poskytnout asistenci přímo na místě. Tyto týmy jsou vybaveny potřebným zařízením pro diagnostiku a výměnu vadných palubních jednotek a jsou dostupné na celém území České republiky.

myto cz

Pro usnadnění plateb mýtného je k dispozici rozsáhlá síť platebních míst, kde lze dobít kredit předplacených účtů nebo uhradit faktury za mýtné. Mezi tato místa patří čerpací stanice, motoresty a další partnerská místa. Na těchto místech lze platit v hotovosti, platebními kartami nebo prostřednictvím tankovacích karet.

Důležitou součástí zákaznické podpory je také webový portál MYTOCZ, kde mohou registrovaní uživatelé spravovat své mýtné účty, sledovat historii transakcí, stahovat elektronické výpisy a faktury nebo aktualizovat své kontaktní údaje. Portál je dostupný v několika jazykových mutacích a nabízí intuitivní uživatelské rozhraní.

Pro dopravce využívající režim následného placení je k dispozici specializované oddělení, které řeší veškeré záležitosti spojené s fakturací, platebními podmínkami a případnými nedoplatky. Toto oddělení také poskytuje asistenci při změně platebních metod nebo při řešení problémů s platbami.

V případě ztráty nebo odcizení palubní jednotky je možné tuto skutečnost nahlásit na kterémkoliv kontaktním místě nebo prostřednictvím zákaznické linky. Pracovníci zákaznické podpory okamžitě provedou blokaci jednotky a pomohou s vyřízením všech náležitostí spojených s vydáním nové jednotky.

Parametr Mýto CZ
Provozovatel CzechToll
Systém Satelitní mýtný systém
Platnost od 1.12.2019
Zpoplatněné vozidla Nad 3,5 tuny
Palubní jednotka OBU jednotka
Pokrytí Dálnice a silnice I. třídy
Platební metody Předplacené/Na fakturu
Kontrolní systém Mýtné brány a mobilní kontrola

Publikováno: 24. 06. 2025

Kategorie: doprava